Publicaties



Hieronder vind je een overzicht van onze publicaties

(neem contact met ons op als u een uitgave wilt bestellen)

 

 

Tot nu toe verschenen:

 

 * “De sleutelfiguren-methode, antwoord op radicalisering en polarisatie” door Naoual Dinia en Tessel Renzenbrink. (uitgave Lenthe, maart 2017).

 Scholten&Partners heeft als eerste de sleutelfiguren-methode in Nederland ontwikkeld en succesvol in praktijk gebracht. Aan de hand van praktische verhalen wordt de methode beschreven. Een ‘must’ voor iedere professional die te maken heeft met radicalisering en polarisatie.

Met een voorwoord van Mr. Herman Bolhaar, (voormalig) voorzitter van het college van procureurs generaal.

 

 

 

* "Maar we doen toch heel erg ons best", resultaatgericht inkopen in het sociale domein. (2016, P. Scholten, N. Springeling), Lenthe uitgeverij.

Over de vraag waarom bij aanbestedingen in het sociaal domein zo weinig wordt ingekocht op het eindresultaat (effect), en waarom gemeenten zo graag heel veel contracten met individuele aanbieders wil sluiten in plaats van met enkele hoofdaannnemers.

 

 

 

 

 

"Social Impact Bonds ... Van fenomeen naar Praktijk" (2015, P. Scholten). 
Een werkboekje voor de do's & don'ts, en vooral veel praktische tips rondom de lancering van een "social impact bond". Deze handige uitgave is tegen verzendkosten verkrijgbaar bij de Startfoundation. De uitgave is ook digitaal te lezen. De uitgave is verschenen tijdens het eerste congres over dit onderwerp op op 8 oktober 2015. 

 

 

 

 

 

 

"Dan ga ik liever op vakantie. Over de zin en onzin van maatschappelijke interventies" (2013, M. van der Meij en P. Scholten). 
Praktisch en prikkelend boek over de de vragen: wat is nu eigenlijk het probleem, en hoe belangrijk is het? Veel plannen worden geschreven (en gefinancierd!) nog voordat een analyse is gemaakt van de vraag naar de dienstverlening: het sociaal marktonderzoek. Dit boek biedt handvatten om eerst eens goed na te denken over je plannen!

 

 

 

 

 

"A practical guide to measuring and managing impact", (2013, Hehenberger, Harling and Scholten).  Handboek voor investeerders in de sociale sector. Uitgave EVPA: www.evpa.eu.com.

 

Handboek over impactmeten, met een overzicht van diverse verschillende methodes en voorbeelden uit de praktijk van sociaal investeerders. Ook vertaald in diverse andere talen, maar niet in het Nederlands. Het boek is te downloaden als pdf bij de EVPA (European Venture Philanthorpy Association), of als hardcopy te bestellen.

 

 

 

 

 

 

- “Handleiding Focusgroep voor ValueGame” (2012, P. Scholten).
Handleiding voor het uitvoeren van Focusgroepen in het kader van de ValueGame (Pdf). Meer informatie: www.valuegame.org.


 

 

- “Handboek Sociaal Ondernemen in Nederland” (2007, B. Franssen en P. Scholten).
Hoewel het begrip Sociaal Ondernemen inmiddels gemeengoed is geworden, bestond er weinig Nederlandstalige literatuur over. Sociaal Ondernemen is zakelijk ondernemen, met oog voor mens en milieu. Een handleiding bij het vertalen van 'verheven missies' naar praktisch ondernemen. Aan de hand van voorbeelden wordt de theorie en praktijk van het Sociaal Ondernemen in Nederland zichtbaar gemaakt. Verschenen bij Van Gorcum, Assen. ISBN 9789023243823. 

Duitse vertaling:

- “Handbuch für Sozialunternehmertum, 2008. Franssen en P. Scholten).
Duitse uitgave van “Handboek Sociaal Ondernemen”. Verschenen bij Van Gorcum, Assen. ISBN: 9789023244639.

 

 

 

 

“Handboek Cultureel Ondernemen” (2009, B. Franssen, P. Scholten, M. Altink).

Naar aanleiding van het boek “Sociaal Ondernemen” is de variant “Cultureel Ondernemen” verschenen bij Van Gorcum, Assen. ISBN 9789023245087. Met praktijkvoorbeelden uit de culturele sector.

 

 

 

 

 

 

 

 

"Handboek Social Return on Investment" (2005, P. Scholten (red). 
Onder redactie van Peter Scholten, een handleiding over de SROI-methodiek. Uitgegeven door Lenthe Amstelveen, 120 pp., 442 kB. Dit is de pdf van het Nederlandstalige SROI-boek, dat inmiddels is uitverkocht. Dus alleen als pdf beschikbaar. 

Engelse vertaling:

-  “Social Return on Investment - A guide to SROI analysis” (2007, P. Scholten, J.Nicholls, S.Olsen, B.Galimidi). Vertaling “Handboek Social Return on Investment”. ISBN 90 75458 282.

 

 

 

- “Caseboek - De gebruikswaarde van SROI” (2007, G. Rebergen en P. Scholten). 

Uit diverse sectoren zijn SROI-analyses beschreven ter verdere ontwikkeling van de SROI-methodiek. ISBN 9789080066267.

 

 

- “Maatschappelijk Rendement Gemeten” (2003, P. Scholten).
Het allereerste boek over SROI! Social Return on Investment (SROI). Uitgave SWP Amsterdam, 2003. ISBN 9066655496.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informatie of bestelling van alle titels kan via de contactpagina

Contact
Meer informatie over onze organisatie, doelstellingen en/of projecten en diensten? We helpen u graag verder!